Normipäivä Dive Point Alcoylla

Ryhmä

Kuuden kuukauden aikana Filippiineillä teimme töitä, töitä ja töitä. Käytännössä söimme nukuimme ja sukelsimme. Periaatteessa meillä oli yksi vapaapäivä viikossa, mutta käytännössä se ei aina ollut mahdollista, mikä on sesonkityössä varsin yleistä ja ymmärrettävää. Kun on paljon asiakkaita, työt on tehtävä ja rennommin otetaan sitten, kun on hiljaisempaa. Sukellukset rytmittivät päiviämme ja tässä tuleekin kuvaus, mikä oli meidän “normipäivä”

Yleisesti ottaen rytmejä oli kaksi, päiväretki tai paikallisia sukelluksia.

Päiväretki

6:00 Päivä alkoi aamiaisella yhdessä asiakkaiden kanssa
7:00 Laiva lähti liikkeelle. Tätä ennen laivahenkilökunta oli tehnyt omat valmistelunsa (muun muassa kantanut tankit ja tehnyt ostokset lounasta varten) ja me teimme omamme.
Noin 9:00 Saavuimme ensimmäiselle sukelluskohteelle jota seurasi ensimmäinen sukellus, 60 min
Noin 11:00 Tunnin pinta-ajan jälkeen toinen sukellus, 60 min
12:00 Lounas ja 1,5 tunnin tauko
Noin 13:30 Kolmas sukellus, 60 min ja matka takaisin shopille.
Noin 16:00 – 17:00 Saavuimme takaisin Dive Pointille, kelistä riippuen ennemmin tai myöhemmin. Kamojen roudaus takaisin laivalta ja varusteiden pesu
Tämän jälkeen meillä pieni tauko, suihku, lepoa tai vaihtoehtoisesti seuraavien päivien ja kurssien valmistelua ja toimistohommia
19:00 Illallinen yhdessä asiakkaiden kanssa. Toisinaan löysimme itsemme myös baaritiskin takaa hommista. Illan pituus riippui asiakkaista, päivän rasittavuudesta ja seuraavan aamun aikataulusta. Nukkumaan pääsi yleensä klo 22 ja 24 välillä, toisinaan vasta kello 04.

Jos emme lähteneet päiväretkelle, aikataulu oli seuraava:

Klo 8:00 alkaen aamupala
9:30 Tapaaminen sukelluskeskuksella ja valmistautuminen sukellukselle
10:00 Laiva lähti liikkeelle ja ensimmäinen sukellus 60 min
Ennen klo 12:00 Paluu sukellukselta ja varusteiden valmistelu seuraavaa sukellusta varten
12:00 – 13:00 Lounastauko, lepoa ja juoksevien asioiden hoitamista
13:30 Tapaaminen sukelluskeskuksella
14:00 Laiva lähti, päivän toinen sukellus
Ennen klo 16:00 Paluu sukellukselta, varusteiden pesu ja huolto

Päiväretkiä teimme siis neljään kohteeseen, jotka olivat saaria Boholin kolmion alueella, noin 1-2 tunnin laivamatkan päässä. Matkan kestoon vaikutti sääolosuhteet, jotka puolen vuoden aikana vaihtelivat melko paljon. Toki liian kovaan tuuleen ja aallokkoon ei kapteeni tietenkään lähtenyt ja hänellä olikin viimeinen sana asioiden etenemisestä jo pelkästään turvallisuussyistä. Pääsääntöisesti päiväretkiä ei tehty joka päivä, jotta aamut eivät olisi aina niin aikaisia mutta tästäkin joustettiin melko usein asiakkaiden toiveista riippuen. Päiväretkikohteiden lisäksi meillä oli omat paikalliset sukellussaitit, joille matka kesti 1-10 minuuttia. Olimme onnekkaita, sillä filippiiniläinen henkilökunta oli meitä kohtaan todella ystävällisiä ja meidän yhteistyömme sujui todella hyvin, mikä helpotti myös omaa työtämme huomattavasti.

Meidän vastuullamme ei ollut juuri fyysistä työtä mutta aika ajoin työ tuntui silti raskaalta. Päivät olivat pitkiä ja kehon tottuminen sukeltamiseen ja sen väsyttävyyteen vei toki aikansa. Raskainta oli silti asiakaspalvelu. Toki olimme molemmat sitä tehneet aikaisemminkin mutta emme näin kokonaisvaltaisesti. Aina, kun poistuimme huoneestamme, olimme töissä. Asiakkaat eivät nähneet eroa, vietimmekö omaa aikaa vai emme, sillä meidän olohuoneensa oli heidän lomakohteensa.

Rehellisesti sanottuna olimme välillä suu auki asiakkaidemme käytöksestä johtuen. Lomalla olevien ihmisten käsitys itsestään suhteessa heitä palveleviin ihmisiin ja kanssamatkustajiin tyrmistytti. Asiaksas on aina oikeassa – joo joo – mutta silti ei voinut kuin nauraa, kun näkee keski-ikäisten hyvätuloisten yksilöiden taantuvan lapsen tasolle. Pahimpia olivat he, jotka olivat tottuneet hännystelijöihin ja muihin polvella istuviin sikariensytyttelijöihin työelämässään tai muualla sosiaalisessa kentässään. Valta tuntuu tekevän ihmiset sokeiksi ja heidän käytöksensa irrotettuna heidän normaalista kontekstistaan sai heidät näyttämään irvokkailta. Onneksi heitä oli kuitenkin verrattaen harvassa. Tämä oli kuitenkin työmme luonne ja päätimme nauttia siitä joka hetki.

Enoy ja James roudaamassa sukelluskamoja takaisin shopille kätevällä kolmipyörällä.

Laivastoomme kuului isoin Seahorse, pieni Seaworm ja vasemmassa laidassa pienin Pygmy Seahorse omassa rannassamme.

Sukelluskurssin teoriaosuus menossa

Peruskurssin ensimmäinen allasosuus

Viikon aikataulu hahmoteltiin yhdessä asiakkaiden toiveiden mukaan.