Trekki Acatenango -tulivuorelle

Acatenango

Väli-Amerikan halki kulkee kymmenien tulivuorien ketju ja Guatemalasta niitä löytyy yli kaksikymmentä, joista tosin vain kolme on tällä hetkellä aktiivisia. Näistä kaksi, Fuego ja Pacaya, sijaitsevat Antiguan läheisyydessä. Mahdollisuudet tulivuoren valloittamiseen olivat siis otolliset, joten mekin päätimme lähteä trekkaamaan Acatenango -tulivuorelle.

Acatenango sijaitsee Antiguasta lounaaseen, se on 3 976 metriä korkea ja luokitellaan sammuneeksi tulivuoreksi. Valitsimme lopulta yhden yön mittaisen trekin eli yöpyisimme tulivuoren rinteellä basecampissa ja aikaisin aamulla kiipeäisimme vielä huipulle katsomaan auringonnousua. Emme olleet juuri pitäneet fyysistä kuntoa kaupungeissa kävelyä kummemmin yllä eikä meillä ollut aiempaa kokemusta oikeasta trekkailusta, mutta uskoimme silti selviävämme kunnialla kahden päivän trekistä.

Matkaan lähdettiin yhdeksän aikoihin aamulla, jolloin kyytimme tuli hakemaan meitä kotiovelta ja kuljetti reitin alkupisteelle, jossa tapasimme oppaamme ja pakkasimme makuupussit ja -alustat, teltan sekä ruoat rinkkoihimme. Varusteet saimme matkanjärjestäjältä. Sitten alkoikin nousu, joka veti aika nopeasti ilmeet vakaviksi. Nousu oli noin 45 asteen kulmassa ja sitä kesti kuutisen tuntia. Meillä oli oma opas, joka eteni reipasta vauhtia edellämme. Noin tunnin välein pidimme taukoja. Kuljimme valmiita polkuja pitkin, mutta nousu oli silti rankkaa. Sinnikkyydellä selvisimme kuitenkin basecampiin, jossa pystytimme teltan ja istuimme nuotion ääreen ruokailemaan ja nauttimaan maisemista.

Todellakin, ne maisemat. Olimme noin 3700 metrin korkeudessa. Aurinko alkoi laskea ja samaan aikaan kuu nousi horisontin toiselta laidalta. Allamme näkyi vähitellen syttyvät kaupunkien valot ja suoraan edessämme Agua-tulivuoren silhuetti. Kauempana, merellä, pilvien lomassa salamoi ja oikealla Fuego-tulivuori sylki oranssina hehkuvaa laavaa ensin ylös korkeuksiin ja sitten rinteitä pitkin alas. Maisema oli henkeäsalpaava, aivan uskomaton, todellinen luonnon action-filmi, jossa ei tiennyt, minne katsoisi, ettei jäisi jotain näkemättä. Välillä tuuli puhalsi sankan pilviverhon eteemme peittäen näkyvyyden lähes kokonaan, mutta onneksemme se aukesi pian uudestaan. Tätä kaikkea olisi voinut seurata loputtomiin.

Aamuneljältä oli kuitenkin herätys viimeistä nousua varten. Huipulla tulisi olla ennen auringon nousua. Nouseminen otti koville eilisten ponnistelujen jäljiltä, mutta perille päästyämme emme välittäneet siitä enää lainkaan, todellinen voittajafiilis! Pipo ja sormikkaat sekä lämmin kerrospukeutuminen olivat aiheelliset huippua varten jäätävän tuulen puhaltaessa läpi pääsi vailla minkäänlaista suojaa. Sitten olikin paluu edessä. Palasimme basecampiin, jonka pakkasimme aamupalan jälkeen ja lähdimme paluumatkalle. Jos jalat eivät vielä olleet poikki, viimeistään jatkuva alamäki sai reidet jumiiin. Jalat tuntuivat holtitomilta. Olimme kuitenkin jo voiton puolella.

Kaiken kaikkiaan trekki Acatenango-tulivuorelle oli ehdottoman upea kokemus, vaikka toisilla palautumiseen menikin lähes viikko. Meillä oli hyvä opas ja saimme kulkea oman aikataulumme mukaan. Matkalla tuli vastaan isompia ryhmiä jotka olivat levittäytyneet pitkin rinnettä. Trekin voi tehdä myös yhdessä päivässä, mutta meille yöpyminen ja leiristä avautuneen maiseman ihailu olivat trekin parasta antia. Huipulta ei aina ole hyvä näkyvyys ja päiväretkellä siellä vietetty aika voi jäädä lyhyeksi. Toki seuraavalla kerralla trekkiin voisi varautua hieman paremmin mutta hyvin pärjäsimme nytkin. Opastettuja trekkejä tarjoaa moni toimisto Antiguassa ja kannattaa hieman kierrellä kysellen hintoja ja mitä pakettiin kuuluu. Itse päädyimme valitsemaan NEWay Toursin ja se kannatti. Sukellus Asiaan todellakin suosittelee!

Valmistautumista trekkiä edeltävänä iltana

Valmiina lähtöön pienemmän...

Valmiina lähtöön pienemmän…

...ja vähän isomman rinkan kanssa!

…ja vähän isomman rinkan kanssa!

Maisemia matkalta ylöspäin

Vielä hymyilyttää!

Taukopaikalla

Matkalla ylöspäin niin keli kuin puustokin muuttuivat merkittävästi. Yhtäkkiä olimme sankan sumun ja lehdettömien puunrunkojen keskellä.

Pääsimme perille basecampiin

Telttoja

Agua-tulivuori hallitsi maisemaa suoraan basecampin edessä.

Maisemia

Iltanuotiolla. Taustalla Fuego-tulivuori, joka aloitti myöhemmin purkautumisen.

Samaan aikaan oikealla aurinko laskee ja vasemmalla kuu nousee.

Fuegon purkauksia

Kaupunkien valojen syttyessä maisema muuttui taas aivan erilaiseksi.

Ilta

Aamuneljältä aurinko sarasti jo hieman ja oli aika jatkaa nousua huipulle saakka.

Acatenangon huipulla, kraaterissa

Melkein neljän kilometrin korkeudessa

Fuego

Jäljellä oli enää matka takaisin alas

Iso kiitos vikkeläkinttuiselle oppaallemme!