Bussilla Väli-Amerikan halki – käytännön kokemuksia

San Salvador

Kuten jo aiemmin olemme maininneet, Guatemalaan saapumisen jälkeen seuraava lentomme oli vasta Belizestä, kun palasimme Väli-Amerikasta takaisin Yhdysvaltoihin. Kuljimme Guatemalan, El Salvadorin, Hondurasin ja Belizen halki busseilla, takseilla ja lautoilla. Tässä postauksessa listaamme, mikä oli reittimme Väli-Amerikan halki ja hieman käytännön esimerkkejä hinnoista ja etäisyyksistä. Kaikki hinnat ovat yhdeltä hengeltä. Voit tarkastella reittiä myös kartalla täällä.

Guatemala City – Antigua: shuttle bus (noin tunti, 8$/hlö)
Antigua – San Salvador: shuttle bus Guatemala Cityyn, josta Buses del Sol-yhtiön luxusbussilla San Salvadoriin El Salvadorin pääkaupunkiin, yhteensä noin kuusi tuntia. Hintaan kuului myös tyyny, peitto sekä hampurilaisateria matkan aikana. Bussissa mukana ollut matkaemäntä avusti rajanylityksessä eikä bussista tarvinnut poistua sen yhteydessä.

San Salvador – Playa El Tunco: Terminal de Occidentelta bussi nro 102A La Libertadiin (noin tunti, 0,6$/hlö), josta vaihto bussiin nro 80 (noin 15 min, 0,25$).

El Tunco – Copan Ruinas: El Tuncosta seuraava kohteemme oli Copan Ruinas Hondurasin puolella. Lähdimme liikkeelle aikaisin aamulla ja päätimme mennä niin pitkälle, kuin vain yhden päivän aikana pääsisimme. Playa el Tuncosta tulimme takaisin San Salvadoriin samalla yhteydellä kuin sinne mennessä (bussit nro 80 ja 102A), mutta ilmastoinnin takia hinta oli 3$. San Salvadorissa vaihdoimme toiselle linja-autoasemalle bussilla nro 7C (30 min, 0,35$). Bussi nro 119 vei meidät El Poyhin (reilu 3 tuntia, 3$), kunhan ensin odotimme jonkun aikaa, koska itsenäisyyspäivän johdosta vuoroja oli normaalia vähemmän. El Poyssa ylitimme rajan kävellen ja otimme kimppataksin Nueva Ocotepequeen (15 min, 14L ~ 0,75$), josta pääsimme jatkamaan matkaa kohti La Entradaa (reilu 3 tuntia, 120L ~ 6$), jonne saavuimme hieman sen jälkeen, kun viimeinen bussi Copan Ruinasiin oli jo mennyt. Jäimme siis La Entradaan yhdeksi yöksi ja jatkoimme seuraavana aamuna Copan Ruinasiin (2,5 tuntia, 70L ~ 3,5$).

Copan Ruinas – Roatan: Myös seuraava siirtymämme oli pitkä, kohteena Roatanin saari Hondurasin rannikolla. Lähdimme Copan Ruinasista ensimmäisellä mahdollisella bussilla, noin aamuviideltä, kohti San Pedro Sulaa (4 tuntia, 140L ~ 7$), jossa vaihdoimme La Ceiban bussiin (reilu 4 tuntia, 200L ~ 10$, meno-paluulippu). Lyhyen taksimatkan jälkeen olimme satamassa odottelemassa lauttaa Roatanille (1,5 tuntia, 734L ~ 37$). Perillä olimme pimeän aikaan, mutta ehdimme silti hyvin.

Roatan – Flores: Roatanilta jatkoimme kohti Guatemalaa ja Floresia, mutta tiesimme jo lähtiessämme, ettei tämä siirtymä onnistuisi yhdessä päivässä. Tulimme lautalla takaisin La Ceibaan ja sieltä bussilla edelleen San Pedro Sulaan, jonne jäimme yhdeksi yöksi jatkaaksemme matkaa jälleen todella aikaisin aamulle kohti Moralesia (4,5 tuntia, 300L), jossa vaihdoimme Floresiin vievään bussiin (5 tuntia, 80Q). Rajanylitys sisältyi näihin matka-aikoihin ja sujui melko vaivattomasti.

Flores – Belize City: Floresista käsin vierailimme Tikalin raunioilla, jonne meno-paluulippu shuttlebussilla maksoi 80Q ja kesti 1,5 tuntia suuntaansa. Floresin jälkeen kohteena oli vielä Belizen saari Caye Caulker, jonne pääsimme ottamalla ensin bussin Belize Cityyn (4 tuntia, 160Q) ja sieltä lautalla saarelle (1 tunti, 45B$ menopaluu). Tämän jälkeen olikin jäljellä enää paluu saarelta, ja taksimatka lentokentälle.

Kaiken kaikkiaan bussilla liikkuminen Väli-Amerikassa on melko sujuvaa. Välimatkat saattavat kilometreissä olla lyhyitä, mutta aikaa niihin on hyvä varata hyvin. Lyhyemmillä matkoilla emme tarkistaneet aikatauluja sen kummemmin, vaan menimme vain pysäkille tai asemalle odottamaan mutta toki kannattaa tarkistaa etukäteen, kuinka usein haluamallasi välillä kulkee yhteyksiä. Esimerkiksi San Pedro Sulasta meni yhteys Floresiin saakka vain kerran päivässä ja lähtö oli aamuviiden aikoihin. Auttavastakin kielitaidosta oli moneen kertaan hyötyä, kun halusimme varmistaa, että olemme jäämässä oikeassa paikassa tai hyppäämässä oikeaan bussiin. Vaihtoehtona buseeille olisi ollut toki lentojakin, mutta kovin edullisia Väli-Amerikasta ei helposti löydy. Kallein matka oli lautta Roatanin saarelle ja takaisin ja hintataso saarella oli muutenkin reittimme kalleimmasta päästä. Onneksi olimme liikkeellä low seasonin aikaan.

Suurimpaan osaan busseja ostimme liput bussista joko kuljettajalta tai lipunmyyjältä. Antigua-San Salvador ja Flores-Belize-väleillä käyttämämme bussit eivät olleet varsinaisia linjavuoroja vaan enemmänkin turisteille tarkoitettuja. Näiden lisäksi myös San Pedro Sula-Flores-välin bussilipun ostimme jo edellisenä päivänä varmistaaksemme paikkamme aikaisella lähdöllä. Tällä välillä bussi myös yhden kerran tarkistettiin, ettei kyydissä olevilla ole hedelmiä mukana, sillä saavuimme alueelle, jossa oli herkkä luonto eikä sinne haluttu mitään sinne kuulumattomia lajeja. Rajanylityksen yhteydessä taas miehiä pyydettiin poistumaan bussista ja naiset jäivät bussiin passin tarkastusta varten. Matkalla saimme tutustua moniin uusiin ihmisiin, jotka innoissaan kyselivät, minne olimme matkalla ja mitä tekemässä.

Buses del Sol-yhtiön luxusbussi lähti Guatemala Citystä hienostohotellin edestä.

Buses del Sol, paljon tilaa ja ehjät penkit

El Salvadorin bussi nro 205

San Salvadorin bussiasema Terminal de Oriente

Kimppataksin kyydissä El Salvadorin ja Hondurasin rajalla

Kun rinkat pakataan auton katolle, voi vain toivoa, ettei matkalle osu sadekuuroa.

Matkalla Roatanin saarelle Hondurasissa

La Ceibassa odoteltiin matkatavaroita lautasta. Jokainen laukku oli merkitty omalla vuoronumerolla.

Bussien pysähtyessä ei välttämättä tarvitse poistua bussista ostaakseen pientä evästä, sillä myyjät toimittavat tuotteensa ikkunan kautta.

San Pedro Sulassa jonotimme aikaisin aamulla bussiin Guatemalaan.

Passintarkastus Hondurasin ja Guatemalan rajalla, miehet ulkona turvatarkastuksessa ja naiset bussissa.

Lautta lähdössä Caye Caulkerilta Belizessä.